نگاهی به سریال گلریزان و عوامل آن
گزارشی از آنچه مسعود رشیدی و همكارانش در سریال «گلریزان» جستجو كرده‌اند
شبكه شما برای به نمایش گذاشتن آثار فاخر تلویزیونی مراكز استانی، به پخش مجموعه‌ای تلویزیونی با عنوان «گلریزان» اقدام كرده است. این سریال با به‌تصویر كشیدن منش پهلوانی، سعی دارد با كمك گرفتن از چهره‌های محبوب سینمای كشور، پهلوان امروز را تعریف كند.
 
این مجموعه تلویزیونی به كارگردانی مسعود رشیدی در 13 قسمت 40 دقیقه‌ای از سوی سیدعلی‌اكبر محلوجیان نوشته شده است. نقش‌های اصلی گلریزان را بازیگرانی چون ایرج نوذری، فرامرز صدیقی، آرام جعفری و... به عهده دارند و اكنون هر شب ساعت 22 از شبكه شما پخش می‌شود.
 
محلوجیان این‌بار قصه خود را به داخل محله‌ای قدیمی برده است؛ محله‌ای كه در آن ریش‌‌سفیدها، زورخانه، مراسم گلریزان، خانواده‌های صمیمی و... جملات ناآشنایی نیست.
 
سریال گلریزان، زندگی چند جوان و خانواده آنها را به صورت موازی دنبال می‌كند و قصه‌اش در محله‌ای قدیمی اتفاق می‌افتد. ماجرا از جایی آغاز می‌شود كه حشمت پس از گذشت سال‌های طولانی از زندان آزاد می‌شود. او به جرم قتل پدر مرتضی به زندان رفته است. در غیاب او دوست صمیمی‌‌اش به نام هیبت به هیچ‌كدام از قول‌هایش درباره خانواده او عمل نكرده و آنها را رها كرده است. همچنین در گوشه‌ای دیگر از داستان، پیرمردی با نام غلامحسین نیز برای تهیه جهیزیه دخترش (نرگس) دچار مشكل مالی می‌شود.
 
 ریش‌‌سفیدهای محل تصمیم می‌گیرند با انجام مراسم گلریزان در زورخانه محل، هزینه جهیزیه نرگس را تامین كنند. مراسم گلریزان یك مخالف هم دارد كه به كارهای خلاف اشتغال دارد و قصد دارد از فقر و احتیاج غلامحسین سوء‌استفاده كند به همین دلیل نوچه‌های خود را مامور می‌كند تا مراسم گلریزان را به هم بزنند و...
 
این سریال با مضمون اجتماعی و خانوادگی در سیمای مركز همدان تولید شده است. تهران، بخش‌های مختلف شهر همدان، تپه‌های باستانی عباس‌آباد، مقبره بوعلی سینا، موزه بوعلی، بنای گنجنامه و... از لوكیشن‌های این مجموعه هستند.
 
مجموعه گلریزان، مجموعه‌ای پرلوكیشن است كه به تهیه‌كنندگی افشین زمانی ساخته شد و بازیگرانی چون فرامرز صدیقی، كتایون امیرابراهیمی، ایرج نوذری، سیامك اطلسی، كاظم افرندنیا، یوسف مرادیان، مارال فرجاد، آرام جعفری، سمیرا سیاح، مهدی امینی‌خواه، كاوه سماك‌باشی، پویا امینی، امیر غفارمنش، مریم بلالی‌مقدم، ناصر گیتی‌جاه، مهدی فقیه مقابل دوربین علی محمدزاده ایفای نقش كرده‌اند و علی‌اصغر هندی، محمود حكمت اثر و رضا افشاری از بازیگران بومی و همدانی مجموعه هستند.
 
هزینه كم، خروجی مطلوب
 
مسعود رشیدی، كارگردان سریال گلریزان درخصوص قرار گرفتن این سریال در فهرست پخش این شبكه می‌گوید: سریال گلریزان براساس استانداردهای پخش شبكه یك در زمستان 1385 در مركز همدان ظرف سه ماه ساخته شد. این سریال برعكس ظاهر آن با هزینه كم، اما در عین حال با ظرافت‌های هنری تولید شده است.
 
كارگردان سریال گلریزان می‌افزاید: این مجموعه تلویزیونی قرار بود بعد از رمضان سال 86 از شبكه یك سیما پخش شود و با این‌كه تیزر و معرفی آن در شبكه یك صورت گرفته بود، به پخش نرسید؛ اما با تغییرات صورت گرفته، این سریال آماده نمایش شد.
 
رشیدی ضمن تشكر از قرار گرفتن این سریال در فهرست پخش شبكه شما اظهار كرد: بعد از بازبینی‌های مجدد سریال و با توجه به این كه گلریزان موفق به كسب بالاترین امتیاز برای پخش شده بود، برای سرعت بخشیدن به ریتم سریال قسمت‌هایی از سریال حذف و با سیلقه شخصی به 15 قسمت كاهش یافت.
 
رشیدی زمان پخش این سریال را كه شب‌ها ساعت 22 و تكرار آن 15 عصر روز بعد است، مناسب می‌داند و می‌گوید: این سریال ظرفیت دارد از شبكه‌های دیگر نیز پخش شود.
 
وی درباره حذف قسمت‌هایی از سریال و این كه با حذف سكانس‌ها، آیا مخاطب شاهد آشفتگی و نقص در انتقال مفاهیم سریال نمی‌شود، می‌گوید: حذف قسمت‌هایی از سریال از منظر داستانی مشكل چندانی به وجود نمی‌آورد. سكانس‌های جالب و خوش‌ساخت سریال، اجازه كم بودن تصویر در گذشته و آینده را برطرف كرده است.
 
كارگردان سریال گلریزان درباره زورخانه و منش پهلوانی و زنده نگه داشتن آداب و رسوم گذشتگان و این كه سریال گلریزان به چه اندازه خود را در معرفی و بازشناسی این فرهنگ مقید كرده است، می‌افزاید: وظیفه ما زنده نگهداشتن و شناساندن آداب جوانمردی و پهلوانی جوان نسل گذشته برای جوانان امروز است. اگر زورخانه منش و رفتار پهلوانی را به سبك و روش قدیمی خود پیش ببرد، جوابگوی نسل جویای تنوع و تازگی نخواهد بود. وی تصریح می‌كند: بازنمایی جلوه‌های جدید از زورخانه و آداب و رسوم زورخانه می‌طلبد با تازه‌های به روز به زورخانه نگاه كنیم و برای ملموس كردن زورخانه، با ایده‌های تازه وارد محیط زورخانه شویم.
 
اكنون مسعود رشیدی، كارگردان سریال گلریزان دو كار آماده پخش از شبكه‌های یك و استانی دارد. «تازه‌واردها» در مركز مازندران تهیه و تولید شده است و «شب شیشه‌ای» كه قرار است بزودی از شبكه سه سیما پخش شود.
 
فیلمنامه‌ای مناسب برای بازیگر
 
یوسف مرادیان، بازیگر سینما و تلویزیون و از بازیگران سریال گلریزان در پاسخ به این پرسش كه چه عامل و جذابیتی در نقش مرتضی وجود داشت كه او را به جمع سازندگان سریال گلریزان كشید، می‌گوید: جدا از نقش مثبت و سكانس‌های خوش‌نقش این فیلمنامه، نقش سیدعلی اكبر محلوجیان در خلق شخصیت‌های ملموس و نزدیك به دنیای واقعی بینندگان و كارگردانی بسیار خوب مسعود رشیدی و سرانجام خود قصه كه به مقوله پهلوانی و جوانمردی پرداخته بود، دست به دست هم داد تا در گلریزان بازی كنم.
 
مرادیان درباره داستان سریال بیان می‌كند: اصالت‌های فرهنگ ایرانی و معاشرت‌های زیبایی كه متعلق به سرزمین ماست از نسلی به نسل دیگر قابل انتقال است. این سریال با پرداختن به نسل جوان، سعی در بازنگری منش جوانمردی از نوع زورخانه می‌كند.
 
وی با تحسین فیلمنامه و كارگردانی موفق سریال گلریزان تصریح می‌كند: این سریال جزو اولین كارهای دهه اخیر است كه به مقوله پهلوانی و جوانمردی پرداخته است و با مقایسه سرانگشتی كارهای معدودی كه پس از گلریزان صورت گرفته می‌توان به جرأت مهر تائید موفقیت را بر كارنامه این سریال دید.
 
مرادیان ادامه می‌دهد: امیدوارم كارهایی از این جنس در جامعه هنری ساخته و پرداخته شود، چراكه لحظه لحظه تاریخ این دیار پر از رویدادهای واقعی و اتفاقاتی است كه نباید هیچ وقت به فراموشی سپرده شود كه در رأس آن در داستان‌ها و روایات دینی می‌توان به فتوت و جوانمردی امیرالمومنین(ع) و در شكل داستانی آن، داستان‌های شاهنامه و شخصیت‌های جذاب آن اشاره كرد.
 
مردایان ضمن اظهار نارضایتی از تاخیر به وجود آمده در پخش سریال گلریزان می‌گوید: تاخیر در پخش سریال‌ها، عواقب و آثار بدی در ذهن عوامل دارد. او ادامه می‌دهد: هنرمند با تمام انرژی و انگیزه و نیرو شروع به كار كرده با این تصور كه كار وی همه فاكتورها را برای پخش دارد. در ادامه شاهد این رویداد دردناك می‌شود كه ثمره عمر وی خاك خورده و دیده نمی‌شود. وی ضمن تشكر از خیرین زنده‌كننده سریال گلریزان آن را مرهمی دانست كه پس از سال‌ها باعث زنده شدن اثری ماندگار در تاریخ هنری كشور شد.
 
بازیگر نقش مرتضی درخصوص پخش این سریال از شبكه شما می‌گوید: شبكه شما، انگیزه و استعداد این را دارد كه رو به جلو حركت كند و كارها و سریال‌های قوی كه از این شبكه پخش می‌شود، نشان‌دهنده موفقیت رو به رشد این شبكه است. مرادیان اظهار امیدواری می‌كند كه این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.
 
روایتی متفاوت
 
مهدی امینی‌خواه درباره نقشی كه در سریال گلریزان دارد، می‌گوید: ناصر، فردی است كه سالیان زیادی در ژاپن بوده و آنجا كار كرده و پس از مدت‌ها به ایران برمی‌گردد و در این حین با شوهر خاله خود شریك می‌شود، اما در عین ناباوری شوهر خاله‌اش از عشق او به دخترش سوءاستفاده و سرمایه او را غصب می‌كند.
 
وی ادامه می‌دهد: دلباختگی ناصر به دختر خاله‌اش مسیر داستان را به گونه‌ای رقم می‌زند كه امیدوارم بینندگان این سریال جذاب با دنبال‌كردن بقیه داستان از دیدن آن لذت ببرند.
 
امینی‌خواه، سریال گلریزان را روایت زندگی انسان‌هایی دانست كه با صفا و صمیمیت در جنوب شهر زندگی می‌كنند، ولی با مرام و معرفت درونی كه میان آنها حكمفرماست، بی‌آلایشی كنار هم بودن را اولین و آخرین هدیه خدا در روزهای شیرین و حتی تلخ خود می‌دانند.
 
وی كار با رشیدی را از جمله دلایل پذیرفتن همكاری با سریال گلریزان برمی‌شمارد و تصریح می‌كند: به تصویر كشیدن لایه‌های درونی زندگی افراد كه منطبق با واقعیت دنیای امروزی است و همچنین با معرفت و زحمتكش‌بودن نقشم را در این سریال بسیار دوست دارم و آن را قابل ستایش می‌دانم.
 
وی، موفقیت سریال گلریزان را در نویسندگی پرتوان محلوجیان می‌داند. وی ادامه می‌دهد: این سریال با هوشمندی خاصی ساخته‌شده و امیدوارم بینندگان شبكه شما از دیدن این سریال نهایت لذت را ببرند، چرا كه با دیدن و پذیرفته ‌شدن این سریال، تلاش و خستگی تیم هنری پس از هفت سال از تنشان بیرون می‌آید.
 
معظمه حاجی‌زاده
 
منبع: جام جم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 29 شهريور 1393برچسب:, | 19:20 | نویسنده : مانا |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.